Informacje prasowe

Sposób na specjalistę? Benefity pracownicze

Sposób na specjalistę? Benefity pracownicze

 

Najpierw badanie potrzeb, a potem ich spełnianie - wynajem mieszkania, kursy rozwoju osobistego, osobisty asystent - pracodawcy robią dziś wiele, żeby pozyskać i utrzymać pracowników. W Polsce i na całym świecie rozwija się rynek benefitów jako skutecznych narzędzi rekrutacyjnych.

 

 

Przez ostatnie kilka lat rynek benefitów mocno ewoluował. To, co 10 lat temu wywoływało efekt „wow”, aktualnie stało się standardem. Opieka medyczna, karty sportowe i ubezpieczenie na życie, choć nadal znajdują się w czołówce wszelkich raportów dotyczących świadczeń pozapłacowych, nie spowodują tego, że wyróżnimy się na tle konkurencji. Z drugiej strony powinniśmy je mieć, ponieważ wyznaczają pewnego rodzaju rynkowy standard.

 

- Dla tych, którzy chcą się związać z nami na dłużej niż jeden miesiąc mamy karty sportowe. Pracownikom wyższego szczebla oferujemy opiekę medyczną, dofinansowanie do wakacji i prowizję od każdego nowego klienta, który przychodzi do firmy - mówi Arkadiusz Jankowski z agencji pracy Workroom. - W naszym przypadku, agencji pracy tymczasowej, dla ludzi, którzy pracują właśnie dzięki nam, najważniejsza jest jednak legalność zatrudnienia. To sprawia, że przechodzą do nas pracownicy z pseudoagencji i jest najważniejszym benefitem jaki cenią.

 

Piątek, czyli prosecco

 

- Według raportu płacowego HAYS 2019, aż 49 procent firm w Polsce ma trudności w pozyskaniu nowych pracowników, których upatruje w braku odpowiednich kandydatów na rynku. A z drugiej strony, aż 63 procent pracowników rozważa zmianę pracy w perspektywie najbliższych dwóch lat - mówi Artur Deninis z  Askhenry, bazy osobistych asystentów dla pracowników. - Są to statystyki, których nie można bagatelizować, dlatego pracodawcy muszą szukać rozwiązań, które trafią w najważniejsze potrzeby pracowników i potencjalnych kandydatów.

 

Benefitem może być wszystko i w firmach są to często nietypowe rzeczy: Prosecco Friday’s, abonament na Spotify czy Netflixa, sala do medytacji czy drzemki w budynku firmy. Bardziej powszechne są miejsca parkingowe, abonament na komunikację miejską czy owocowe dni.

 

Dużą popularnością cieszą się również systemy kafeteryjne. To platformy, które dają pracownikowi możliwość indywidualnego doboru benefitów pozapłacowych dostępnych w firmie, a także zaproponowanie własnych pomysłów na benefity. Ich dodatkowym atutem jest integracja zatrudnionych, bo zazwyczaj oferują sportowe wyzwania dla grup, inicjatywy społeczne i spotkania pogłębiające zainteresowania. 

 

 

Przede wszystkim rozwój

 

Coraz większą popularnością cieszy się inwestowanie pracodawcy w rozwój pracownika i to niekoniecznie ten związany z wykonywanym zawodem. Udział w najlepszych, także międzynarodowych szkoleniach, przyciąga najambitniejszych kandydatów do pracy.

 

- Ludzie liczą przede wszystkim na rozwój, nikt nie chce tracić czasu na jałowe zadania i stanie w miejscu – Anna Topolewska, Członek Zarządu z agencji pracy JagaTemp. - Nasi pracownicy bardzo chętnie korzystają ze szkoleń miękkich z komunikacji i rozwoju osobistego.

 

Iwona Szmitkowska, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, największej tego typu organizacji branżowej w Polsce, która zrzesza ponad 60 firm, dodaje, że motywująca jest już sama praca, która nie jest nudna i rutynowa, w miejscu, które rozwija, oferuje szkolenia, rozwój zawodowy i osobisty. Możliwość zaplanowania swojej przyszłości zawodowej, spotykanie ciekawych ludzi i interesujące wyjazdy są ważniejsze niż karnet sportowy czy pakiet medyczny, który każda osoba w miarę dobrze zarabiająca może sobie zapewnić sama.

 

- Dziś najważniejsza jest otwartość i reagowanie na potrzeby pracowników, nawet te odbiegające od przyjętych standardów, to pokazuje im, że są dla firmy ważni - mówi Szmitkowska. - A ludzie chcą się czuć ważni i traktowani indywidualnie.

 

Manager od wynajmu

 

Coraz częściej spotykanym benefitem pracowniczym jest wynajmowanie i opłacanie mieszkań. W niektórych firmach są specjalnie stworzone działy, które zajmują się badaniem potrzeb mieszkaniowych kandydatów, wyszukiwaniem odpowiednich lokali i wszelką związaną z wynajmem obsługą pracowników. To znacznie ułatwia ściągnięcie specjalistów w innych miast, którzy często przeprowadzają się wraz z rodzinami.

 

- Kilku osobom w naszej firmie opłacamy wynajem mieszkania w Warszawie, które sami sobie wybrali - mówi Jankowski. - Jeśli chce się mieć w firmie wysokiej klasy specjalistów, to taki krok nie jest niczym szczególnym.

 

Dbamy o twój dobrostan

 

Najnowszym trendem są jednak benefity związane z dobrostanem pracowników, czyli well-being, work-life balance, gdzie między życiem zawodowym i prywatnym panuje równowaga oraz coraz częściej work-life blending. Ten ostatni aspekt, w którym życie prywatne i zawodowe nie są od siebie oddzielone, preferują głównie młodzi ludzie wychowani w świece technologii. Dla nich praca ma być przyjemnością, a nie przymusem kojarzonym z wyrzeczeniami i stresem.

 

- Mimo, że te hasła są nam dobrze znane i mogą wydawać się wyświechtane, to jest zupełnie inaczej. W zmieniającym się świecie, największej wartości nabiera czas. Czas, a w zasadzie jego brak, łączy nas wszystkich. Pracownicy przykładają coraz większą uwagę do równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, rodziną, przyjaciółmi i swoimi pasjami - wyjaśnia Deninis. - Nadmiar pracy i codziennych obowiązków, na które brakuje czasu, wpływa na nasze zdrowie psychiczne i efektywność.

 

Badania wskazują, że aż 27% Polaków odczuwa stres w pracy każdego dnia, co jest najwyższym wynikiem w Europie. Dlatego też pracodawcy coraz częściej wprowadzają benefity mające realny wpływ na te obszary życia: elastyczny czas pracy, dodatkowe dni urlopowe, pracę zdalną, dla każdego pracownika pomoc osobistego asystenta ds. codziennych, masaże biurowe czy warsztaty antystresowe.

 

Członkowie SAZ