HRcamp- Przeżyjmy to jeszcze raz (relacja)
VI edycja HRcamp za nami. Czas na podsumowanie: 2 dni wydarzenia, prawie 300 gości z całej Polski, ponad 40 prelegentów. To były dwa emocjonujące dni, które dostarczyły wielu pozytywnych wrażeń i ogromnej dawki wiedzy.
Na tegoroczny HRcamp uczestnicy konferencji zostali zaproszeni do kina Praha w Warszawie.
Motyw kinowy był obecny podczas całej kampanii promującej konferencję.Na oficjalnym rozpoczęciu prowadzący odwołali się do gry filmowej, w którą można było zagrać przed konferencją na oficjalnej stronie HRcamp. Wyniki mogły być dla niektórych zaskakujące, ponieważ odkrywały filmową HR-ową tożsamość. Jednak wszyscy z dużym uśmiechem przyznawali się do swojej filmowej postaci, z ciekawością rozglądając po sali w poszukiwaniu osób z takim samym wynikiem. W końcu któż nie chciałby zostać HR-owym MacGyverem z dewizą: Jakiś problem? Dajcie mi salkę konferencyjną i termos kawy.
Bardzo pomysłowe i związane z tematem konferencji były także torby przygotowane w dwóch wersjach. Jedna z filmową Audrey Hepburn, a druga z wieńcem laurowym, obie z napisem: Rekrutuje tylko gwiazdy. W rankingu popularności zdecydowanie wygrały torby z postacią Audrey, które rozeszły się w mgnieniu oka.
Wielu uczestników zwróciło także uwagę na różowe opakowania na popcorn, przygotowane przez Employer Branding Institute. Można było miło HRupać popcorn w półmroku sal kinowych podczas wystąpień kolejnych prelegentów. Wszystko było dopięte na ostatni guzik, kreatywne i przede wszystkim wywołujące uśmiech na twarzach uczestników.
W tym roku konferencja skupiona była wokół trzech ścieżek tematycznych: Candidate’sexperience, Angażowanie i komunikacja wewnętrzna, Innowacje w zarządzaniu ludźmi. Podczas dwudniowego wydarzenia uczestnicy mogli wybrać spośród aż 28 wystąpień, prowadzonych przez ekspertów i praktyków wiodących firm na rynku.
Wiele wystąpień naprawdę przykuwało uwagę i sprawiało, że trudno było się zdecydować na wybór któregoś z nich.
Swoje case study zaprezentowali między innymi: UBS, Danone, Provident, PwC, Amrest, Roche, Capgemini, Techland, mBank, Arcelor Mittal, Schneider Electric, Employer Branding Institute, Funmedia, eRecruiter, Atos IT Services, Personal Brand Institute, HayGroup, Personal Brand Institute, emplo, SHL Polska, Tchibo, Absolvent.pl
Ciekawym zagadnieniem, podjętym przez Pawła Leksa z firmy emplo.com, było omówienie wykorzystywania przez pracowników sieci społecznościowych w czasie pracy, czyli problem korzystania z Facebooka w firmie i jego wpływ na efektywność pracowników.
Z uznaniem uczestnicy wspominają także wystąpienie Elżbiety Wenzel z Campgemini, która opowiedziała o nietuzinkowym sposobie budowania zaangażowania pracowników, spełniającym także rolę budowania społecznej odpowiedzialności firmy, mianowicie o tworzeniu przez pracowników przedstawień teatralnych − od pomysłu, przez reżyserię, kostiumy, scenografię po grę aktorską.
Pracownicy wybrali tę formę wolontariatu jako sposób na odejście od szarej korporacyjnej rzeczywistości, cementujący więzi zespołowe, dający upust kreatywności i talentowi i pozwalający na zrobienie czegoś dobrego dla świata – np. ostatnie z przedstawień było przeznaczone dla osób niewidomych. Badania zaangażowania w firmie potwierdzają skuteczność tej formy działalności.
Na słodką niespodziankę mogli liczyć uczestnicy, który przyszli na wystąpienie Katarzyny Samochockiej i Klaudii Sety z mBanku. Prelegentki mówiły o kampanii Najlepsze jest w środku, przysłowiową wisienką na torcie tego wystąpienia były… pyszne czekoladowe muffiny, rozdawane podczas wystąpienia. Kto nie jadł, niech żałuje
Nie zabrakło również warsztatów specjalistycznych, na których uczestnicy mogli się dowiedzieć miedzy innymi, jak nakręcić świetny filmik rekrutacyjny, jak używać swojego głosu, żeby osiągnąć upragniony efekt oraz jak poradzić sobie z komunikacją w kryzysowej sytuacji.
Dużym zainteresowaniem cieszył się warsztat: Jak kręcić świetne filmy rekrutacyjne i wizerunkowe? Wojciecha Hołysza z FilmPoint.
Uczestnicy mieli możliwość zobaczenia wiele nowych filmów, które dotychczas nie były pokazane. W ocenie wielu osób wystąpienie było bardzo inspirujące, zawierające przydatne wskazówki, które można będzie wykorzystać w przyszłości w relacjach z ekipami filmowymi. Prowadzący podkreślił jeden bardzo palący problem, który nie wszyscy dostrzegają lub zupełnie go bagatelizują, mianowicie sprawę autentyczności filmów rekrutacyjnych. Filmy przede wszystkim powinny być autentyczne, sztuczność i w pełni wyreżyserowany scenariusz da się łatwo zauważyć przez odbiorców.
Ogromne wrażenie na uczestnikach wywarł także warsztat: Ciało i głos. Jak je wykorzystać, aby pracowały dla nas?, prowadzony przez Monikę Zalewską i Marcina Markowskiego z m2 Potęga Możliwości.
Trenerzy błyskawicznie nawiązali kontakt z uczestnikami, wykorzystując w spotkaniu wiele humorystycznych akcentów. Uwagę zwracał niesamowity, wręcz teatralny, sposób emisji głosu prowadzących. Uczestnicy poznali proste ćwiczenia, które z powodzeniem można wykorzystywać na co dzień, zwłaszcza w sytuacjach stresujących. Ogromne zainteresowanie wywołały przedstawione techniki oddychania przeponą. Trenerzy pokazali, jak świadomie sterować oddechem, aby pozyskać więcej energii i poprawić swoje samopoczucie.
Największym wyzwaniem dla organizatora konferencji było to, jak ją zorganizować, aby każdy mógłby znaleźć na niej coś dla siebie. Stąd tegoroczny HRcamp obfitował w wiele wydarzeń pobocznych, takich jak HRcafe, panele dyskusyjne, interaktywny quiz z udziałem uczestników oraz sesje coachingowe kariery HR.
HRcafe
HRcafe to nowa formuła, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Zero prezentacji, małe grupy i jeden moderator. Taka forma sprzyjała dyskusji, nawiązywaniu kontaktów i wymianie doświadczeń. Luźna atmosfera HRcafe bardzo przypadła do gustu uczestnikom, którzy mogli swobodnie wymieniać się spostrzeżeniami z branży: Fajnie, że powstają takie inicjatywy. Miałam możliwość porozmawiać o tematach, które bezpośrednio mnie dotyczą i zasięgnąć porady od osób zajmujących się tymi samymi kwestiami, co w normalnych warunkach konferencyjnych mogłoby być niemożliwe – mówi jedna z uczestniczek HRcafe.
Panele dyskusyjne
Podczas dwóch dni uczestnicy mogli uczestniczyć w dwóch lifestylowych panelach dyskusyjnych.
Pierwszy panel reprezentowany był przez nieliczną grupy mężczyzn z HR. Męska strona HR stała się platformą wymiany poglądów i doświadczeń przez mężczyzn, którzy starali się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak mało jest przedstawicieli ich płci w branży HR i czy warto to zmieniać.
Szczególnie interesująca wydała się metafora opisująca facetów z HR jako rodzynki. Tym samym według prelegentów debata powinna nosić tytuł: RODZYNKI w cieście HR. Prelegenci przedstawiali bowiem siebie jako męskie rodzynki w damskim cieście HR. Sądzić zatem można, że postrzegają branżę HR jako zdominowaną przez kobiety. Żartobliwie zauważyli, że w ten sposób są unikatowi na rynku i raczej z zadowoleniem postrzegają brak męskiej konkurencji w branży, którą reprezentują.
Ciekawe wydały się także refleksje dotyczące podejmowania pracy w HR przez mężczyzn. Tylko nieliczni przyznali, iż nie był to przypadek, i ośmielali się przedstawić prawdziwe powody wybrania tej branży – sprawowanie władzy nad innymi.
Ważne w dyskusji było to, iż większość osób wypowiadających się na tematy związane ze światem HR próbowała odwrócić uwagę od stereotypowego myślenia na temat różnic między kobietami a mężczyznami. Uwaga była skierowana na to, co dobrego i wartościowego może dać współpraca kobiet i mężczyzn w HR-ze, jakich cech, zachowań, umiejętności można nauczyć się od współpracowników przeciwnej płci oraz na to, że wspólna praca kobiet i mężczyzn jest potrzebna ze względu na uzupełniające się tożsamości HR-owe kobiet i mężczyzn.
Podczas drugiego panelu kobiety z HR-ów zastanawiały się Czy HR może być sexy? I jak stworzyć jego bardziej atrakcyjny wizerunek. Debata zdecydowanie zasługuje na miano merytorycznej. Uczestniczki chętnie dzieliły się swoimi opiniami i spostrzeżeniami. Dzięki temu, iż każda z nich reprezentowała inny obszar HR, można było dostrzec różne spojrzenie na tę samą kwestię. Chociaż Panie nie pozostawiały wątpliwości − HR jest sexy! Odrobinę więcej PR-u i niebawem każdy zauważy atrakcyjną stronę HR-u, zupełnie niekojarzonego ze „starymi kadrami”.
Interaktywny quiz z udziałem uczestników − Employer Brand Love Index
Konferencja dostarczyła także uczestnikom nowej wiedzy w zakresie HR, dotyczącej wyzwań, jakie stawia obecny rynek pracy. Pierwszego dnia uczestnicy mieli możliwość zaznajomienia się z zaproponowanym przez Magdę Wójcikowską z Employer Branding Institute narzędziem, które może ocenić pozycję marki każdego z uczestniczących w konferencji jako pracodawców. Prowadząca prelekcję zaproponowała uczestnikom wzięcie udziału w ankiecie, której ogólne wyniki omówiła następnego dnia.
Stało się to impulsem do dyskusji nad nowymi możliwościami uzyskiwania przewagi konkurencyjnej, w tym ciągłego modyfikowania i kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Więcej o badaniu można przeczytać na stronie www.ebloveindex.com
Sesje coachingowe kariery HR
Dużym zainteresowaniem cieszyły się również sesje coachingowe, na których można było porozmawiać z coachem kariery HR na temat między innymi rozwoju kariery, obecnego rynku pracy, rozwoju umiejętności osobistych i ich zastosowania w życiu codziennym. Po spotkaniu z coachem jedna z uczestniczek powiedziała: Rozmowa z coachem kariery pozwoliła mi zastanowić się chwilę nad swoimi dotychczasowymi działaniami. Pomimo iż sesja szybko minęła, to cieszę się, że udało mi się wziąć w niej udział. Jestem teraz zmotywowana do dalszych działań, to był dla mnie pozytywny kop, którego potrzebowałam.
Employer Branding Stars
W programie konferencji nie zabrakło prestiżowej gali EBstars. III edycja przyciągnęła rekordową ilość zgłoszeń. Chętnych do odebrania statuetki było wielu, do ostatniej chwili zliczaliśmy głosy od jurorów – mówi Małgorzata Syska, koordynator konkursu EBstar.
Gwiazdami polskiego EmployerBrandingu zostali:
Najlepsza Kampania EmployerBranding – Luxoft
Wyróżnienie – Grupa PZU
Najlepsza wewnętrzna kampania employerbranding – PKO Bank Polski
Wyróżnienie – UBS
Najlepsza strona kariery – mBank
Wyróżnienie -Netguru
Najlepsze materiały rekrutacyjne – mBank
Wyróżnienie – Accenture
Najlepsze wydarzenie offline – Mondelez
Wyróżnienie – The Boston Consulting Group
Najlepsze wykorzystanie social media – Grupa PZU
Wyróżnienie – Nutricia
Wyróżnienie Specjalne Jury – Grupa PZU
GRATULUJEMY!!!
Z niecierpliwością czekamy na VII edycję HRcamp
Podziękowania
Organizatorzy konferencji HRcamp: HRstandard.pl i eRecruiter bardzo dziękują za wsparcie Partnerom konferencji
Partnerzy platynowi konferencji: Employer Branding Institute, HayGroup, GoldenLine
Partnerzy złoci konferencji: SHL Talent Measurement, Absolvent.pl
Partnerzy srebrni konferencji: Extended DISC, Benefit Systems
Patronerzy medialni konferencji: Personel i Zarządzanie, GazetaPraca, Marketer+, JOBS.pl,portal QBusiness, Polskie Forum HR, SAZ, KarieraManagera.pl, TargiPracy.pl, Magazyn Rekruter,badaniaHR.pl oraz Nowoczesna Firma