5th International Recruitment Congress już za nami - zobacz relację!
5th International Recruitment Congress – o trendach w HR dla firm, agencji pracy i rekruterów
Jak sztuczna inteligencja pomaga w rekrutacji, czy metoda kija i marchewki jeszcze działa i dlaczego warto uczyć się budowania relacji - te i inne zagadnienia poruszyli prelegenci podczas jedynej w Polsce konferencji o rekrutacji 5th International Recruitment Congress w Warszawie.
Piąty już kongres, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia (SAZ) przebiegł pod hasłem technologia_człowiek_kultura, łącząc tym samym trzy najważniejsze aspekty związane ze współczesną rekrutacją. Prelekcje obfitujące w nowości dotyczące kierunków w branży miały również praktyczny charaker, bo do wystąpień zaproszono najlepszych w kraju praktyków-specjalistów w swoich dziedzinach.
- Konferencja jest podsumowaniem zmian, jakie zachodzą w branży rekrutacyjnej. W poprzednich edycjach International Recruitment Congress więcej czerpaliśmy z rynków zagranicznych, teraz bardziej koncentrujemy się na tym, co dzieje się w Polsce - mówi Iwona Szmitkowska, prezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia i prezes spółki Work Service. – Wynika to z dojrzałości polskiego rynku HR. Mamy dziś w kraju wielu wyszkolonych na całym świecie specjalistów, którzy dzielą się swoją wiedzą i dopasowują metody do potrzeb polskiego rynku. Podążamy za nowinkami ze świata, ale nie kopiujemy ich bezmyślnie.
Technologia - jak być w social mediach
Panel technologia był okazją do poznania nowości ze świata sztucznej inteligencji i najnowszych trendów w rekrutacji. Postępujący w błyskawicznym tempie rozwój narzędzi opartych o Ai widać choćby w postaci dwóch pierwszych w Polsce i-botów: Bonifacy i Honorata pracują w polskiej firmie rekrutacyjnej. Ich zadaniem jest filtrowanie CV kandydatów i wirtualna księgowość związana z zatrudnianiem ludzi, o czym opowiedział Artur Skiba, prezes agencji Antal i członek zarządu Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia (SAZ). Z kolei zmiany, jakie w ostatnich latach dokonały się na rynku pracy sprawiły, że wykorzystywanie social mediów stało się warunkiem koniecznym w zdobywaniu nowych pracowników. Tu swoim doświadczeniem podzielili się Katarzyna Domagała z LinkedIn i Krzystian Dryniak z Social Media London Style - Dziś nie chodzi już o „być czy nie być” w social mediach, tylko o to jak w nich być - mówi Krystian Dryniak, prezes agencji digitalowej
Social Media London Style oraz spółki Software House Wise Guys.
Social media to również gigabajty gromadzonych danych o ich użytkownikach. Social Selling Index to tylko jeden ze sposobów na ich wykorzystanie w rekrutacji, a LinkedIn jest narzędziem pozwalającym na analizę na wielu polach co skutecznie zaprezentowała Katarzyna Domagała z europejskiej siedziby LinkedIn w Dublinie.
Człowiek - rekruterze, postaw na relacje!
Rodzaj pracy i wynagrodzenie nie są wyłącznymi warunkami, na które patrzą osoby szukające pracy. Dziś tak samo ważne jest to, żeby było miło, ciekawie i żeby kontakt z konsultantem wykraczał poza standardowe rozmowy o umiejętnościach.
- Skierowanie uwagi na relacje jest główną zmianą w obszarze oczekiwań kandydatów i, niestety, celuje w największą słabość współczesnych, doskonale przygotowanych pod pozostałymi względami rekruterów - mówi Artur Skiba.
Aby w branży rekrutacyjnej odnosić dziś sukcesy, trzeba podążać za człowiekiem, a nauka budowania relacji jest konieczna. W tym panelu Monika Górska, reżyser, wykładowca, autor, mentor i ekspert w dziedzinie storytellingu zdradziła, jak budować angażujące relacje za pomocą technik storytellingu, a technika SyKoMoR nie jest już tajemnicą dla uczestników 5th International Recruitment Congress. Marek Wzorek, executive i biznes coach, wykładowca i współzałożyciel firmy ecoCoach,
czerpiąc z doświadczeń turkusowych organizacji, powiedział, jak budować zespoły, w których rotacja pracowników jest zerowa.
Jacek Jakubowski, superwizor Grupy Trop, w swojej prelekcji skupił się na sile empatii w procesie zatrudniania. Uczestnicy kongresu już wiedzą ile milionów komórek nerwowych ma człowiek i jakie to ma znaczenie w procesie tworzenia się emocji.
Kultura - czy trzeba wpaść do dzbana
Zmiany kulturowe jakie następują wraz z kolejnymi pokoleniami, które wchodzą na rynek pracy wyznaczają nowe kierunki w rekrutacji. Przedsiębiorcze, operujące własnym słownictwem i relacyjne Pokolenie Z, które właśnie weszło na ten rynek, nie używa nawet adresów mailowych. Wszystko odbywa się szybko i jest uproszczone do minimum. To grupa pracowników, która świadomie buduje swój wizerunek zawodowy wykorzystując do tego portale społecznościowe, które zna niemal od urodzenia. Podążając za tym, Employer Branding musi stać się elementem kultury organizacyjnej każdej firmy, a jak to zrobić opowiedziała Katarzyna Borowicz, trenerka rekrutacji. Marcin Giełzak z ShareHire wyjaśnił, jak korzystać z systemu poleceń rekrutacyjnych. Natomiast prelekcję Jak zahakować Pokolenie Z i nie wpaść do „dzbana” zapomnienia wygłosił Grzegorz Borowiecki z agencji kreatywnej WUNDERTEAM.